czwartek, 20 sierpnia, 2020

Jak schudnąć po ciąży?

Share

Gdy pierwsze emocje związane z porodem opadną, wiele matek zaczyna zastanawiać się, co powinny zrobić, aby ich sylwetka wróciła do stanu sprzed ciąży. Choć nie jest to łatwe, istnieje kilka sposobów, by przyspieszyć proces odbudowy. Związane są one przede wszystkim z właściwym planem żywieniowym i aktywnością fizyczną.

Ćwiczenia modelujące, a także intensywna aktywność fizyczna mająca na celu przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, nie powinny jednak być realizowane od razu. Ze względu na spore obciążenie mięśni w trakcie porodu, specjaliści zalecają regenerację (zwłaszcza w trakcie pierwszych 2-3 tygodni). 

Kiedy możesz wrócić do regularnej aktywności fizycznej? Przyjmuje się, że po około 3-4 tygodniach, jednak zawsze lepiej najpierw skonsultować się w tej sprawie ze specjalistą – lekarzem prowadzącym bądź fizjoterapeutą. 

Dieta po ciąży

Wszystko to sprawia, że zanim zdecydujemy się na trening wzmacniający lub modelujący, trzeba skupić się na odpowiednich nawykach żywieniowych. Jaki powinien być główny cele diety po ciąży? Przede wszystkim dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, zapewnienie energii potrzebnej do codziennego funkcjonowania, a także wyeliminowanie wszelkich czynników szkodliwych i niezdrowych. Poniżej lista kluczowych zasad, które pomogą osiągnąć wyżej przedstawione cele.

  1. Postaw na źródła błonnika pokarmowego i zdrowego białka. W jadłospisie mamy powinno znaleźć się chude mięso, pełnoziarniste pieczywo, kasza, ryże, jajka oraz produkty zbożowe. Do tego wszystkiego należy dodać źródła zdrowych kwasów tłuszczowych. Mowa tu przede wszystkim o rybach i olejach roślinnych.
  1. Nie zapominaj o witaminach, magnezie i żelazie. Tego typu mikroelementy znajdują się w warzywach, owocach, ziarnach i pestkach. Oczywiście nie należy zapominać też o produktach mlecznych.
  1. Zrezygnuj z używek, przetworzonego jedzenia, słodyczy. Do tej listy dodać można także ciężkostrawne i mocno przyprawione posiłki, które stanowią spore obciążenie dla układu pokarmowego.
  1. Jedz regularnie. Mniej, a częściej – najlepiej 4-5 razy dziennie co 3-4 godziny. Do tego wszystkiego należy dodać minimum 2-2,5 l wody przyjmowanej w ciągu dnia.
  1. Zadbaj o wypoczynek i regenerację. Jest to istotne zwłaszcza podczas pierwszego miesiąca po porodzie. Warto unikać również sytuacji stresujących.

W przypadku diety poporodowej, wspomnieć można również o naturalnych spalaczach tłuszczu, które przyspieszają proces zrzucania zbędnych kilogramów. Zalicza się do nich między innymi zieloną oraz czerwoną herbatę, a także kurkumę i cynamon.

Ćwiczenia po ciąży

W trakcie pierwszych tygodni po porodzie wszelką aktywność warto konsultować z lekarzem prowadzącym, tak aby nie doprowadziła ona do przeciążenia organizmu lub różnego rodzaju dolegliwości.

Po około 2 tygodniach dobrym pomysłem okażą się ćwiczenia rozciągające, w tym joga. Dzięki takim czynnościom, organizm zostanie delikatnie pobudzony, co usprawni spalanie nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Gdy od porodu minie miesiąc, można postawić na ćwiczenia o większej intensywności. W doborze najlepszego planu treningowego pomoże trener personalny, który skupi się na ćwiczeniach dostosowanych do konkretnych parametrów organizmu.

Szczególnie ważne mogą być ćwiczenia na kręgosłup, pozwalające zminimalizować ból. Często zalecany jest także pilates, jak również treningi aerobowe. Skorzystać warto między innymi z rowerka stacjonarnego, hantli czy też specjalnej piłki gimnastycznej. Jeśli zaś chodzi o ćwiczenia na mięśnie brzucha, ważna okaże się konsultacja z fizjoterapeutą na temat rozejścia mięśnia prostego. Gdy zmiana ta zostanie stwierdzona, należy skupić się na pracy nad ponownym zejściem się mięśni ze sobą.

W odpowiedzi na pytanie, jak schudnąć po ciąży, najważniejsza wydaje się regularność. 2-3 treningu w ciągu tygodnia o sporym stopniu zróżnicowania zapewnią pobudzenie organizmu do szybszego spalania tkanki tłuszczowej. Zwłaszcza gdy zostaną one wsparte odpowiednią dietą, wolną od wszelkich produktów niepożądanych.

Aktywny tryb życia (realizowany samodzielnie lub z pomocą trenera personalnego) pomoże szybciej wrócić do formy sprzed ciąży. Nie należy jednak przesadzać z wysiłkiem – mowa tu przede wszystkim o pierwszych tygodniach po porodzie. Dobrze przygotowany plan treningowy okaże się nie tylko skuteczny, ale i w pełni bezpieczny.

Źródło: Wytwórnia Sylwetki – trener personalny Białystok